Skrevet av Henrik, testsjef


Staypro

Det er både et juridiske krav og veiforhold som avgjør når du skal bytte dekk. Ifølge statens vegvesen er det krav på å bytte til vinterdekk før 1. november. Med unntak av i Nord-Norge, der er det 16. oktober som gjelder.

Du som sjåfør er ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep

Piggdekk og kjetting

Piggdekk kan kun brukes fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark kan piggdekk kun brukes fra og med 16.oktober til og med 30. april.

Dersom føret og værforholdene krever det, er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene. Bruker du piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjulene.

Piggfrie vinterdekk

Det er ingen tidsfrister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk. Men vær oppmerksom på at piggfrie vinterdekk på sommerføre kan ha dårligere egenskaper enn sommerdekk på våt asfalt.

Mønsterdybde

Dekkene skal ha minimum 3 mm mønsterdybde fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet til minimum 3 mm mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm.

Det er egne krav til mønsterdybde og vinterdekk for kjøretøy over 3 500 kg.

Hvis det er en pil som viser hjulets tiltenkte rotasjonsretning, er det viktig at dekket settes på riktig.

Hvis det er en pil som viser hjulets rotasjonsretning, er det viktig at dekket settes på riktig.

Tilhenger

Kjører du med tilhenger er det samme krav til mønsterdybde på tilhengerens dekk som på kjøretøyet.

Sett på dekkene på riktig måte

Mange dekk har en pil som viser rulleretning og eventuelt innside/utside. Pass på at slike dekk monteres riktig, nettopp for at du skal oppnå optimalt veggrep.

10 enkle steg til hvordan du bytter dekk

Steg 1: Løsne hjulboltene

Det første du må gjøre er å løsne hjulboltene. Hvis du ikke bruker en muttertrekker, løsner du dem omtrent en halv omdreining mens bilen fremdeles er på bakken.

Steg 2: Jekk opp bilen

Neste steg er å løfte opp bilen med hjelp av en jekk. Jekken som følger med bilen fungerer i nødfall, men med en mer reell jekk blir jobben mye enklere. Om du er usikker på hvor du skal jekke kan du lese i bilens instruksjonsbok, slik at du ikke ødelegger noe. Når du har jekket opp bilen skal du sette en under bilen slik at du ikke risikerer å få bilen over deg om jekken går i stykker.

Steg 4: Fjern hjulet

Neste steg er å skru av hjulboltene og løfte av hjulet. Det går bra å løsne hjulboltene med et hjulkryss, men mange foretrekker å bruke en muttertrekker. Hvis hjulene sitter fast, løsner det vanligvis hvis du sparker litt på gummien. Husk å ikke legge hjulboltene på bakken for å unngå å få skit i de.

Steg 5: Gjør rent

Sørg for å sjekke at bremseskivene er i god stand, og bruk en stålbørste for å rengjøre navet for rust, smuss og korrosjon.

Steg 6: Monter hjulet

Kontroller at dekket havner på rett plass. Noen dekk har merket rotasjonsretningen med en pil. Før du bruker muttertrekkeren kan du skru inn hjulboltene for hånd. Bruk en hjulmutterpipe for å få bra grep.

Steg 7: Skru på plass hjulboltene

I håndboken i bilen står det hvor hardt du skal stramme mutterne. Hvis du strammer dem for hardt, risikerer du både å skade bilen og å ikke få dem av igjen. Hvis du strammer med en muttertrekker anbefaler vi at du skrur igjen litt løst til å begynne med, for så å stramme det siste stykket med en hjulmutterpipe etter at du har heist ned bilen. Skru på hjulboltene i kryss: altså at du strammer igjen på tvers av hverandre. Dette er for at hjulet skal ligge helt rett inntil hjulopphenget.

Steg 8: Heis ned bilen

Ta bort pallbukken og heis ned bilen. Når bilen står på bakken igjen kan du kjenne på mutterne med hjulvinnen og stramme til det siste. Også her er det viktig å krysse når du strammer hjulboltene. For å være sikker på at du strammer så mye som du skal, kan du bruke en momentnøkkel.

Steg 9: Sjekk lufttrykket

Nå er det tid for å sjekke lufttrykket og å fylle på med luft om det er behov for det. Hvilket lufttrykk hjulene skal ha står i håndboken i bilen.

Steg 10: Stram til mutterne etter noen mil

Etter at du har kjørt noen mil, er det på tide å stramme til hjulboltene igjen slik at de virkelig sitter fast. Det finnes delte meninger på hvor nære innpå hjulskifte du skal etterstramme mutterne, men en plass mellom 5 og 20 mil er bra.

Lykke til!

Henrik, testsjef

Hei på dere! Forfatteren av denne artikkelen heter Henrik, og jeg er testsjef her hos Staypro. Jeg brenner for å hjelpe deg som kunde med å finne riktig verktøy og utstyr til dine prosjekter. Hvis du finner feil i denne teksten eller har forslag til interessante temaer å skrive om, er du velkommen til å skrive til meg på henrik@staypro.no. Takk for ditt engasjement!